دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
22 ارديبهشت 1398 - 10:45
تحلیلی بر جنگ دو روزه غزه

تعظیم نتانیاهو در برابر قدرت مقاومت

رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوز‌های خود به نوار غزه بار دیگر این منطقه را آماج حملات خود قرارداد. در واقع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سعی داشت تا به یکی از شعار‌های انتخاباتی خود یعنی فشار بر گروه‌های مقاومت فلسطین عمل کرده و به نوعی زمینه را برای تشکیل دولت جدید خود مهیا کند. اما او که گویا خاطرات جنگ دو روزه آبان ماه ۹۷ که پس از ۴۸ ساعت مجبور به امضای توافق آتش بس شد را از یاد برده بود، این بار نیز اشتباهی مهلک مرتکب شد و سرانجام برای فرار از تبعات واکنش قاطع مقاومت فلسطین دست به دامان مصر شد. در نهایت نیز در کمتر از ۴۸ ساعت تن به توافق آتش بس با حماس داد. در این تحلیل، نگاهی به چگونگی تسلیم شدن این رژیم در برابر مقاومت فلسطین خواهیم داشت.
نویسنده :
محمد رضا مرادی
کد خبر : 2933

پایگاه رهنما:

رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوز‌های خود به نوار غزه بار دیگر این منطقه را آماج حملات خود قرارداد. در واقع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سعی داشت تا به یکی از شعار‌های انتخاباتی خود یعنی فشار بر گروه‌های مقاومت فلسطین عمل کرده و به نوعی زمینه را برای تشکیل دولت جدید خود مهیا کند. اما او که گویا خاطرات جنگ دو روزه آبان ماه ۹۷ که پس از ۴۸ ساعت مجبور به امضای توافق آتش بس شد را از یاد برده بود، این بار نیز اشتباهی مهلک مرتکب شد و سرانجام برای فرار از تبعات واکنش قاطع مقاومت فلسطین دست به دامان مصر شد. در نهایت نیز در کمتر از ۴۸ ساعت تن به توافق آتش بس با حماس داد. در این تحلیل، نگاهی به چگونگی تسلیم شدن این رژیم در برابر مقاومت فلسطین خواهیم داشت.
شروع نبرد دو روزه
نوار غزه از روز شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸ شاهد بالا گرفتن تقابل نظامی میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت بود. جرقه این تقابل روز جمعه و در راهپیمایی‌های بازگشت غزه و مقابله ارتش رژیم صهیونیستی با معترضان فلسطینی زده شد و یک روز بعد یعنی شنبه، شدت گرفت. برخی رسانه‌های صهیونیستی درباره علت شروع این دور از درگیری می‌گویند، جرقه افزایش تنش پس از آن زده شد که تک‌تیرانداز‌های جهاد اسلامی در واکنش به حملات مسلحانه نظامیان صهیونیستی در راهپیمایی‌های بازگشت، به سمت تعدادی از نظامیان اسرائیل شلیک کردند و در این تیراندازی، دو نظامی صهیونیست زخمی شد. در ادامه، جنگنده‌های اسرائیلی صبح شنبه به نوار غزه حمله کردند و مقاومت فلسطین نیز در واکنش به این تجاوز، بیش از ۶۹۰ موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. در واقع در کمتر از ۴۸ ساعت، تمام سرزمین‌های اشغالی به نوعی به جهنم صهیونیست‌ها تبدیل شد.
اهداف و دستاورد‌های جریان مقاومت
در جنگ اخیر
الف) یکی از اهداف پاسخ قاطع مقاومت فلسطین به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی این بود که رژیم صهیونیستی به توافقات پیشین خود عمل نکرده بود و مقاومت فلسطین به این نتیجه رسید که تنها راه وادار کردن تل آویو به انجام تعهدات، نشان دادن یک مشت آهنین خواهد بود. ماه گذشته به دنبال درگیری میان اسرائیل و مقاومت در غزه، آتش بسی با میانجیگری مصر برقرار شد، اما حماس رژیم صهیونیستی را به نقض مفاد این آتش بس متهم کرد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی از توقف واردات سوخت به نوار غزه تا اطلاع ثانوی خبر داد. این تصمیم ظالمانه در حالی اتخاذ شده است که بیمارستان‌های غزه با کمبود سوخت و دارو مواجه هستند. به همین دلیل حماس به دنبال آن بود تا با واکنشی قاطع بتواند اسرائیل را مجبور به پذیرش شرایط مردم غزه کند.
ب) علاوه بر این نیرو‌های مقاومت به دنبال تثبیت قدرت بازدارندگی خود هستند. در شرایط کنونی موشک‌های مقاومت فلسطین توانسته برخی مناطق سرزمین‌های اشغالی را برای نخستین بار مورد هدف قرار دهند که این نشان دهنده پیشرفت موشک‌های مقاومت است. موشک‌های مقاومت فلسطین اکنون می‌توانند تمامی مناطق اشغال شده را هدف بگیرند و قدرت انفجاری بالایی دارند، این به معنای آن است که تاسیسات و زیرساخت‌های نظامی و استراتژیک رژیم صهیونیستی زیر آتش آنهاست. رآکتور هسته‌ای دیمونا از مهم‌ترین اهداف استراتژیکی است که می‌تواند هدف موشک‌های مقاومت قرار بگیرد. این تاسیسات رآکتور در فاصله ۷۰ کیلومتری نوار غزه قرار داشته و از مهم‌ترین تاسیسات در اراضی اشغالی محسوب می‌شود. فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون که در مرکز اراضی اشغالی واقع شده یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های استراتژیکی است که این رژیم از هدف قرار گرفتن آن نگران است و در صورت رسیدن موشک‌های مقاومت به آنجا پرواز‌ها متوقف می‌شوند.
ج) دلیل دیگری که می‌توان آن را احتمالی برای چرایی تنش روز‌های اخیر دانست، برگزاری مسابقات اروپایی آواز «یوروویژن» در سرزمین‌های اشغالی دانست. این مسابقات در اروپا و جهان طرفداران زیادی دارد به گونه‌ای که برخی رسانه‌ها آن را مهم‌ترین مسابقه هنری جهان و پربیننده‌ترین مسابقات پس از جام جهانی فوتبال می‌دانند. اهمیت و نگاه ویژه جهانیان به این مسابقه، فرصتی طلایی پیش روی مقاومت برای دیکته کردن خواسته‌های خود به تل‌آویو و نشان دادن دست برتر موقعیت خویش خواهد بود. این مسابقات قرار است ۲۴ اردیبهشت در تل آویو برگزار شود. در واقع مقاومت فلسطین با شلیک ۶۹۰ موشک به سمت اراضی اشغالی خواستار ارسال این پیام به جامعه جهانی بودند که رژیم صهیونیستی برای برگزاری هیچ مراسمی امن نخواهد بود و این می‌تواند بزرگترین ضربه به امنیت ادعایی رژیم صهیونیستی در سطح جهان باشد.
د) از سوی دیگر نتانیاهو هنوز موفق به تشکیل دولت نشده است و برای این کار به آرای حزب تحت رهبری لیبرمن به شدت نیازمند است. برخی کارشناسان معتقدند که نتانیاهو در تلاش برای جلب رضایت حزب به شدت راستگرای «خانه ما» به رهبری آیگدور لیبرمن برای حضور در کابینه و تشکیل دولت است. در این صورت، قمار نتانیاهو می‌تواند منجر به تحمیل شرایط امنیتی سختی برای اسرائیل شود.
عقب نشینی بزرگ نتانیاهو
سرانجام پس از دو روز نبرد، توافق میان گروه‌های مقاومت فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی برقرار شد. این توافق که با تلاش‌های سازمان ملل متحد و مصر در قاهره انجام شده است، از ساعت ۴.۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه به وقت محلی اجرایی شده است. تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش بس با گروه‌های مقاومت، پس از آن انجام شد که شمار کشته‌های رژیم صهیونیستی در نتیجه شلیک موشک‌های مقاومت که در پاسخ به حملات بی امان ارتش تل آویو به نوار غزه و کشتار مردم این باریکه صورت گرفت، به چهار نفر رسید و ۴۱ تن نیز زخمی شدند.
پذیرش شروط مقاومت
تاییدی بر پیروزی مقاومت فلسطین
رژیم صهیونیستی که پیش از این، جنگ‌های ۵۱ روزه، ۸ روزه و یا ۲۲ روزه علیه نوار غزه به راه انداخته بود، اکنون تنها چند ساعت بیشتر قادر به ادامه جنگ در برابر نیرو‌های مقاومت نشد. بند‌های توافق بین حماس و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس نشان دهنده این است که مقاومت فلسطین موفق شد خواسته‌های خود را بر دشمن صهیونیستی تحمیل کند. بر اساس مفاد توافق آتش‌بس به محض برقراری آتش بس، این رژیم مستقیما کار اجرای تفاهماتِ به تاخیر افتاده در چارچوب آتش‌بس را آغاز می‌کند که در صدر این تفاهم ها، توسعه مساحت صیادی در دریا به ۱۵ مایل است. افزایش میزان سوخت ورودی به نیروگاه برق غزه برای افزایش تولید برق، افزایش ساعت برق رسانی خصوصا با ورود به ماه مبارک رمضان، تسهیل در روند ورود کالا‌ها به نوار غزه و تسهیل در روند صادرات از این منطقه از دیگر این تفاهم‌های به تاخیر افتاده است. توافق آتش‌بس همچنین بر عدم تیراندازی اشغالگران به سمت تظاهرات کنندگان مسالمت‌جو در جریان راهپیمایی روز بازگشت تاکید می‌کند و هرگونه نقض این بند از توافق (تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان) باعث لغو هرگونه توافقی خواهد شد. توافق آتش‌بس جدید همچنین حاوی توقف سیاست ترور (رژیم صهیونیستی) خواه علیه رده‌های رهبری یا فعالان سیاسی و نظامی فلسطین خواهد بود. گروه‌های فلسطینی همچنین برای اولین بار در نوع خود شرط کرده‌اند که این توافق باید به همه ساکنان کرانه باختری و قدس اشغالی به منظور کاهش اقدامات امنیتی و توقف حملات اسرائیل تسری یابد.
نوع واکنش مقامات صهیونیستی به آتش بس اخیر به معنای این است که اسرائیل در این نبرد نیز شکست سختی متحمل شده و بینی این رژیم یک بار دیگر به خاک مالیده شده است.

ارسال نظرات